[Ikony designu] Le Corbusier – pionier designu i jego „maszyna do mieszkania” - Domolubni.pl

[Ikony designu] Le Corbusier – pionier designu i jego „maszyna do mieszkania”

Człowiek, który pierwszy dom wybudował w wieku 18 lat, bo od studiów wolał praktykę. Le Corbusier pozostawił po sobie niezwykle bogaty dorobek rozważań teoretycznych, przekonanie, że dom to „maszyna do mieszkania”, a także modę na sowie okulary. Był pomysłodawcą koncepcji blokowisk, autostrad prowadzonych przez dachy budynków, a także domów wznoszonych na palach. Dowiedz się więcej o człowieku, który niewątpliwie zalicza się do zacnego grona pionierów designu!

Kim był najsłynniejszy architekt XX wieku?

Le Corbusier, a właściwie Charles-Edouard Jeanneret, urodził się w 1887 roku w Szwajcarii. Był synem zegarmistrza, dlatego jako dziecko pobierał nauki grawerowania i cyzelunku. Młody Le Corbusier podążał śladami ojca, a w wieku 15 lat zdobył nagrodę za zaprojektowany przez siebie grawerowany zegarek. Dopiero znajomość z Charlesem L’Eplattenierem skłoniła go do zmiany zainteresowań na architektoniczne. Mając 18 lat, Jeanneret zaprojektował swój pierwszy budynek, a następnie podróżował po świecie, co było w ówczesnych czasach integralną częścią edukacji. W Wiedniu poznał ideę „ornament to zbrodnia” Adolfa Loosa (od tamtej pory projektował budynki pozbawione ornamentów), a w Niemczech – Miesa van der Rohe’a i Waltera Gropiusa, założyciela Bauhausu. W roku 1917 Jeanneret wyjechał do Paryża, gdzie położył podwaliny pod kierunek w malarstwie – puryzm – mający odzwierciedlenie także w jego projektach architektonicznych opartych o proste bryły. W roku 1920 architekt przyjął pseudonim Le Corbusier i zainspirowany przestrzeniami klasztorów zaczął projektować charakterystyczne, purystyczne wille.
 

 

Ornament to zbrodnia, czyli o poglądach papieża modernizmu

Le Corbusier był nie tylko przedstawicielem i propagatorem, ale wręcz prekursorem ruchu modernistycznego, który dominował w pierwszych dekadach XX wieku zarówno w myśli architektonicznej, jak i wzornictwie. Moderniści, w tym Le Corbusier, postulowali prostotę form i funkcjonalność przedmiotów, uznając, że „ornament to zbrodnia”, a wszelką dekoracyjność za domenę kultur prymitywnych. Ich projekty hołdowały więc zasadzie „formy podążającej za funkcją”, a także „prawdy materiałów”. Moderniści projektowali dla kultur wysoko rozwiniętych, których przedstawiciele nie byli obciążeni żadnym dobytkiem. Chcieli, by każdy projekt odpowiadał na potrzeby współczesnego im użytkownika, jednocześnie będąc demokratycznym – odpowiednim do masowej produkcji i przystępnym cenowo.

Zobacz też nasz artykuł o minimalizmie, który w swym przekonaniu o „pięknie prostych przedmiotów” bliski jest modernizmowi.

„Dom racjonalny” i inne radykalizmy w projektach Le Corbusiera

Le Corbusier słynął ze swoich radykalnych poglądów. Reprezentował grupę modernistów-purystów, uznających koncepcję „racjonalnego domu” opartą o badania nad efektywnością pracy w fabrykach, co pozwalało na projektowanie możliwie najbardziej funkcjonalnych przestrzeni. Do innych radykalnych pomysłów architekta należały m.in. pomysły związane z wyburzaniem kwartałów ulic, wznoszeniem domów na palach czy prowadzeniem autostrad na dachach budynków. To Le Corbusier był pomysłodawcą blokowisk, jednak jego koncepcje różnią się od tego, co dziś znamy pod tym pojęciem. Zdaniem architekta mieszkanie w bloku miało być słoneczne, bardzo wygodne i pełne udogodnień dla mieszkańców. Le Corbusier mówił bowiem, że dom to „maszyna do mieszkania”, czego dowodem są jego prace, w których projekt domu jest ściśle zintegrowany z koncepcją wnętrza, dając w efekcie funkcjonalną i uporządkowaną przestrzeń mieszkalną.
 

„Każdy najmniejszy ruch ołówka musiał mieć swój cel.” – Charlotte Perriand o Le Corbusierze

 
W latach 20. i 30. XX wieku Le Corbusier sformułował i realizował 5 zasad nowoczesnej architektury, które opierały się o następujące założenia:

  • domy stojące na słupach, co uwalniało przestrzeń na parterze, w której mógł się odbywać np. ruch uliczny,
  • ogrody na dachach,
  • wnętrza przestronne, o otwartych powierzchniach,
  • konstrukcje słupowe, umożliwiające dowolne projektowanie elewacji,
  • duże okna, najlepiej poziome, otaczające budynek dookoła.

Przykładem willi, w której architekt zastosował powyższe zasady jest słynna willa Savoy (patrz: Le Corbusier i jego słynne projekty).
 

„Przestrzeń, światło i porządek. Ludzie potrzebują tych rzeczy tak samo, jak potrzebują chleba czy miejsca do spania.” – Le Corbusier

 

Le Corbusier i jego słynne projekty

Do najbardziej rozpoznawalnych prac Le Corbusiera należą niewątpliwie:

willa Savoy

wyposażona w słupy, poziome ciągi okien i otwarte przestrzenie zacierające granice między wnętrzem i zewnętrzem. Co ciekawe właścicielce willi nie do końca podobał się projekt domu – uznała ją za zbyt umaszynowioną, by móc w niej mieszkać.
 

 

Unité d’Habitation

modernistyczny budynek mieszkalny (blok) znajdujący się w Marsylii, a zaprojektowany na potrzeby deficytu mieszkaniowego w powojennej Europie. Jednostka mieszkaniowa miała zapewniać użytkownikom „słońce, przestrzeń i zieleń”, a jednocześnie nie być kosztowna w budowie.
 

 

szezlong LC4

projekt z roku 1928, który architekt stworzył we współpracy z Charlotte Perriand i swoim krewnym. Leżanka należy do najczęściej podrabianych mebli świata.
 

 

fotel LC7

fotel obrotowy z czterema lub pięcioma nogami.
 

 

fotel LC2

fotel ten to niewątpliwa, meblarska ikona designu.
 

 

La Notre Dame du Haut

La Notre Dame du Haut to kaplica Matki Bożej na Górze, która stanowi wybitną, modernistyczną realizację budynku sakralnego.
 

 

Sainte Marie de La Tourette

klasztor dominikanów projektowany był przez Le Corbusiera zgodnie z dyspozycją, by „stworzyć ciche miejsce pobytu dla stu ciał i stu serc”.
 

 

Zobacz video, prezentujące najważniejsze dzieła Le Corbusiera:

Le Corbusier to postać niewątpliwie wyjątkowa. Gdy tylko myślimy o modernizmie w architekturze, na myśl przychodzi nam właśnie ten architekt – człowiek bez formalnego wykształcenia, który zrewolucjonizował świat architektury, mając także wpływ na malarstwo i urbanistykę. Naszym zdaniem Le Corbusier zdecydowanie zasłużenie nazywany jest „papieżem modernizmu”!

Może ci się spodobać również

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.